DEZVOLTARE PROFESIONALA SI PERSONALA


inperspectiva.roAnca Coman - Trainer mindfulness

 

Pentru mine, a trai conectat cu ceea ce ti se intampla, moment de moment, cu atentia si in contact cu tine si cu ceilalti, mi se pare esential, indiferent ce varsta avem, ce meserie, ce responsabilitati sau ce rol avem in societate.

 

Ca sa existe un punct de plecare te rog spune-ne ce inseamna mindfulness? Cum ai ajuns sa aprofundezi?

Definitia clasica, data de John Kabat Zinn este: “Mindfulness is awareness that arises through paying attention, on purpose, in the present moment, non-judgementally,” adica “Mindfulness este constientizarea care apare prin acordarea atentiei, in mod intentionat, asupra momentului prezent, fara judecata”.

Pentru mine mindfulness este un concept stravechi, o teorie si o practica, care indica spre a ne trai viata cat mai intens, in momentul prezent  si cu intelepciune.Am sa detaliez putin aceasta scurta definitie.

A trai cat mai intens inseamna a ne folosi atentia intr-o proportie mult mai mare decat am ajuns sa o folosim in aceasta lume grabita, interconectata, cu multe distrageri si foarte multe lucruri de facut in acelasi timp. Reinvatam sa ne folosim atentia conectandu-ne la toate cele cinci simturi pe care le avem si pe care, de asemenea, le folosim selectiv, dar si conectandu-ne la capacitatea de a ne observa propriul corp, in interior si in exterior, plus capacitatea de a ne observa propriile ganduri si emotii.

Momentul prezent reprezinta tot ce se intampla cu noi clipa de clipa, atat in exterior, cat si in interior.Suntem educati sa privim foarte mult in exterior, catre actiunile care se desfasoara langa noi si foarte putin in interior, la lumea foarte complexa reprezentata de gandurile, emotiile si corpul nostru. Cu intelepciune, inseamna sa privim ceea ce ni se intampla in prezent cu atitudini de curiozitate, acceptare, fara judecati de valoare, cu rabdare si multa compasiune pentru noi insine si pentru ceilalti.

Am inceput sa aprofundez mindfulness in anul 2013, cand mi-am dat seama ca imi ofera explicatiile si instrumentele care ma ajuta cel mai mult sa fiu fericita, in liniste si echilibru cu mine si cu ceilalti si sa traiesc o viata cu sens. Inainte de mindfulness am studiat si alte concepte psihologice, stiintifice si spirituale, iar mindfulness mi s-a parut ca le imbina foarte frumos pe toate.Si apoi am simtit sa impartasesc si cu ceilalti ceea ce am descoperit, asa cum am primit si eu la randul meu, de la alti oameni.

 

Mindfullness-ul are legatura cu psihoterapia?

Au puncte comune, in sensul ca ambele se adreseaza psihicului oamenilor, dar in mindfulness accentul se pune pe lucrul cu relatia dintre noi si momentul prezent si mai putin pe relatia cu trecutul sau viitorul nostru. In psihoterapie ne intereseaza povestea noastra de viata, traumele, facem analize si interpretari. In mindfulness observam efectele acestor lucruri asupra a ceea ce ni se intampla acum, vedem legaturile, dar nu ne intoarcem la povestea din trecut, ci cautam resurse pentru a vedea cum sa avem grija cat mai bine de noi in prezent.Chiar daca reactiile noastre din prezent au mare legatura cu trecutul nostru, simpla constientizare a acestei legaturi si intoarcerea cu luciditate si compasiune asupra prezentului, poate schimba radical modul in care gandim, simtim si actionam.

Mindfulness nu este o forma de pshioterapie, dar se foloseste in paralel cu multe dintre interventiile pshihoterapeutice care trateaza dependentele,  tulburarile anxioase si depresive, stresul post traumatic s.a. O tratare pe larg a acestui subiect gasiti in cartea Mindfulness in psihoterapie, publicata de Editura Trei.

 

inperspectiva.ro

 

Cum ajungem sa ne cunoastem la un nivel mai profund? E un moment in care se realizeaza declicul sau, daca vrei, te initiezi singur?

Mindfulness faciliteaza foarte mult cunoasterea de sine, (re)apropierea de noi insine, ne ajuta sa fim constienti de ceea ce simtim in corp, de gandurile si emotiile noastre, la un nivel foarte intim si autentic.  De asemenea, ne ajuta sa realizam ca dincolo de aceste aspecte ale sinelui, mai exista o dimensiune comuna absolut tuturor oamenilor, o esenta care ne defineste si care este mereu prezenta,  indiferent de rasa, religie, gen sau povesti de viata.

Fiecare are propriul proces de cuprindere si realizare a acestor aspecte, pentru unii mai lent, pentru altii mai rapid. Unii le descopera de-a lungul multor ani, prin munca zilnica de autocunoastere, iar altii le descopera fara sa fie deloc interesati de ele. Unii le descopera singuri, altii impreuna cu alti oameni. Nu exista o cale unica, pentru fiecare este diferit.

 

Care sunt "mijloacele" sau "uneltele" prin care mindfulness-ul te ajuta te ajuta sa te relaxezi?

Relaxarea vine ca un efect al practicii, nu ca un scop in sine. Practicile sunt foarte numeroase si adaptate fiecarui tip de personalitate: de la meditatie in sezut sau in miscare, la exercitii de respiratie, a manca constient si a face orice ai de facut dintr-o stare de prezenta, cu atentia concentrata cat mai mult pe tine si pe actiunile tale.           

Aceste practici dezvolta capacitatea de concentrare a mintii asupra evenimentelor care se intampla in prezent,in detrimentul hoinarelii acesteia asupra a ceea ce s-a intamplat similar sau nu in trecut sau ceea ce se poate intampla in viitor.        

Daca ne privim cu atentie mintea, observam cat de mult timp este ocupata cu ganduri care nu au nicio legatura cu unde suntem si ce facem. Si aceasta distragere a mintii consuma energie si ne oboseste. Invatand sa stam cu atentia cat mai mult in momentul prezent, aceasta energie ne redevine disponibila. Majoritatea “problemelor” noastre sunt din trecut sau din viitor. Cu cat traim mai mult in prezent, tensiunea dispare, lucram mai eficient si ne relaxam mai mult.

 

inperspectiva.ro

 

Cat este de important mindfulness-ul in viata de zi cu zi si mai ales cu ce ne poate ajuta?            

Pentru mine, a trai conectat cu ceea ce ti se intampla, moment de moment, cu atentia si in contact cu tine si cu ceilalti, mi se pare esential, indiferent ce varsta avem, ce meserie, ce responsabilitati sau ce rol avem in societate... Este singurul mod in care te poti bucura din plin de viata, in care poti trai autentic, in care simti cu adevarat si momentele de bucurie, dar si pe cele de durere, in care traiesti complet fara sa fugi sau sa negi aspecte din tine sau din realitate.

 

Ce legatura este intre mindfulness si stiinta?

Mindfulness exista din vremurile in care stiinta nu exista. Stiinta moderna a devenit interesata de efectele integrarii practicilor mindfulness in viata de zi cu zi, odata cu perfectionarea echipamentelor care studiaza creierul si legatura dintre minte si corp.

Neurobiologul Jon Kabat-Zinn, pionier in studierea stiintifica a mindfulness, a initiat numeroase cercetari si programe care se deruleaza acum la toate universitatile celebre din lume.Implicarea stiintei si efectele asupra starii de bine individuale si la nivel de comunitate au condus in ultima decada la adoptarea si incorporarea acestui concept in Business & Leadership, Educatie, Sanatate si Justitie. Multe dintre efectele mindfulness sunt explicate acum stiintific, dar cercetarile sunt abia la inceput. Interesant este totusi ca nu avem nevoie de stiinta ca sa validam cum ne simtim si cum traim.

Oricine poate descoperi singur efectele mindfulness asupra vietii sale, cu rabdare si practica...

Totusi, pasionatii de stiinta pot citi cartea Mindfulness si neurobiologie, publicata de Editura Herald

 

Cheia catre echilibru in viata poate fi mindfulness?

Cu siguranta ca da! Ceea ce se transforma esential prin practica si intelegere este perspectiva pe care o avem asupra vietii. Si astfel ni se schimba si viata!

Gasiti mai multe despre cum mi-a schimbat viata practica mindfulness pe site-ul meu: www.ancacoman.com

 


www.ancacoman.com