ARTA


inperspectiva.roIolanda Petrescu -Primbalerina- Teatrul National de Opereta “Ion Dacian”

Baletul apartine sufletului meu, care poseda emotie si dragoste in modul cel mai pur.

 

 

 

Profesor Iolanda Petrescu. Despre balet.

Din punctul meu de vedere, daca vorbim de balet, trebuie sa facem distinctia clara intre ratiune si simturi. Dansul este in mod direct conectat la simturi. Coregrafiile contin multe  detalii create de dansatori, oferind publicului reactii emotionale, rafinate. Baletul nu comunica cu spectatorul printr-o insiruire de miscari. El trebuie citit fie ca expresie, fie ca o placere de a da un sens imaginii.

Startul meu nu a fost tocmai unul obisnuit. Alegerea nu mi-a apartinut, si, privind in urma, la acea varsta nu puteam controla eu acest lucru. Decizia a fost influentata de verisoara mea, care era la acea vreme prim solista Operei, si care a vazut –in plan indepartat-imaginea mea de balerina. Decizia de a fi profesor mi-am conturat-o singura, venind ca o necesitate fireasca de a continua studiile. Am simtit, dupa terminarea facultatii, nevoia de a ma instrui, si, tot cu ajutorul verisoarei mele, m-am perfectionat la Paris, unde am simtit ca pot sa dezvolt ca profesor, canale de comunicare.

In 2001 am ales sa-mi deschid propria scoala de balet, fara a renunta la devotamentul meu pentru scena. Nu am abdicat de la niciunul dintre roluri. In 12 ani, nu am inversat niciodata rolurile. Mi-am asumat pe rand si foarte serios  rolul de profesor si pe cel de prim balerina. Baletul intre cele doua categorii ma determina si astazi sa gandesc ca sunt ceea ce sunt, fara a-mi atribui calitati suplimentare, pentru ca in interior contin muzica, dans si emotie., dar si mult simt pedagogic.

 

 

Cat de mult este tehnica? Cat de mult este talent? Cat de mult este munca?

Greu de apreciat! Depinde, in prima faza, de datele cu care ai fost imbogatit. Profesorul este cel care identifica la inceput, un semn al originalitatii. Fac aceasta afirmatie matur, prin prisma mea de profesor. La varsta frageda, functionezi dupa un model, vrei sa te transformi in modelul pe care ti l-ai ales, incercand sa respecti normele tehnicii, dupa care introduci ingredientele necesare. Eu mi-am folosit ambitia incercand sa transform un copil cu miscari primitive, intr-un dansator cu experienta. Evolutia s-a produs odata cu increderea si convingerea ca merit functia de prim balerina. Ca o parere personala, baletul este o  continua inventie care poate fi imbogatita si perfectionata. Exista mai multe tehnici de perfectionare, studiate toate in perioada formarii ca dansator/profesor. In functie de materialul cu care lucrezi, ca profesor ar trebui sa fie usor de relationat talentul cu volumul de munca. Prin munca, imbogatesti originalul, iar spectatorul identifica talentul.Sa spunem ca talentul este acompaniat de munca.

 

 

inperspectiva.ro

 

Despre evolutia dumneavoastra la Teatrul National de Opereta. Performante. Satisfactii.

Deschidem aici un subiect cu nuante infinite. Fiind destul de rigida cu evaluarile personale, ma inscriu aici intr-o categorie limitata. M-as condamna la tacere vesnica   cand vine vorba  sa apreciez performantele mele. Performantele sunt “blestemul”acestei meserii, neputand ca in alte meserii sa lucrezi liniar. Instrumentul cu care lucrezi este inteligenta creativa. Pe parcursul carierei mele nu am simtit coerent legatura mea cu performanta. Am vazut-o insa in usurinta cu care am primit anumite roluri. Daca ar fi sa ma exprim ca dansator, ma incadrez fara ezitari intr-un aspect clasic, Opereta impunand un aspect ceva mai dinamic. Semnul meu, “nativ de pamant”, m-a determinat sa-mi intemeiez cariera la Opereta, utilizand un aspect clasic. O pozitie poate desueta, dar cu multe posibilitati de expresie.

Pentru oamenii care au actionat direct asupra carierei mele, port ganduri corespunzatoare. Fara deciziile lor de a paria pe mine, situatia astazi ar fi fost diferita. Debutul in fiecare rol ravnit l-am intiparit profund in suflet. Sunt semne stralucitoare ale unei meserii pe care, impotriva oricarei ratiuni, as alege-o din nou. Primul rol solistic a fost imprevizibil. Eram inca balerina ansamblu, intalnisem atunci o sansa pe care mi-am dorit sa o exploatez. Maestra coregrafa de la acea vreme, Andreea Constantinescu, a considerat ca sunt capabila sa ies din panorama ansamblului, intr-un moment critic: prima balerina suferise un mic accident si inlocuirea ei trebuia facuta intr-un timp foarte scurt si cu responsabilitate. Cunosteam perfect partitura, dar nu am dezvaluit acest lucru.

Ca solist ai alt limbaj, este o intensificare a personalitatii. Imi aduc aminte emotiile. Ma simteam mobila fizic, dat imobila emotional. Dupa elaborate repetitii, intalnirea mea cu rolul de pe scena a fost motivatia carierei mele. Stiu ca imi ceream precizie si stapanire. Traiesc si acum pe scena experienta dansului.Un cumul de situatii, senzatii, interpretari, si nu in ultimul rand, experienta. Daca la inceputul carierei ma ingrijorau anumite situatii  ale scenei, acum le controlez. Imi amintesc si astazi cum s-au conturat primele repetitii, primii pasi cu partenerul de dans, primele bucurii. Dar toate s-au ascuns in momentul in care am avut bucuria de a deveni mama. Incapabil de a reusi sa cuprind in cuvinte.

 

 

Caracteristicile unei scoli de balet.

Trasaturile unei scoli private de balet nu trebuie sa difere foarte mult de cele ale unui liceu specializat in perfectionare. Incercarile anevoioase la care suntem supusi ca proprietari ai scolilor private, nu trebuie sa te rataceasca si nici sa te indeparteze de dorinta de a crea dansatori. Fastul lipseste cu desavarsire din primele ore de balet clasic, accentul fiind pus pe coordonare, dezvoltare, creativitate. Fara reguli si principii nu poti functiona.Undeva in suflet exista toti pasii de dans, profesorii fiind cei care trebuie sa gaseasca mijloacele de a elibera miscarile.

La Ballet Art experienta a creat regulile. Profesorii sunt antrenati sa formeze si sa descopere posibilitati de exprimare. Cea mai slaba scanteie pe care o descoperi intr-un elev, poate sa devina un miracol al scenei. Un accent important il punem pe metodele de instruire, ordine, si stabilirea unor principii, care nu au nimic artistic, ci au rolul de a educa si disciplina.Virtuti necesare acestei meserii. Alt accent extrem de valoros este pus pe muzica. Poate cel mai atragator aspect al baletului.La auzul unor armonii de balet, corpul vibreaza, nu este o simpla imagine in oglinda. Sunt praguri pe care le treci cu ajutorul muzicii. Corpul uman, un soi de masina formata din muschi si oase, trebuie supus unui procedeu de transformare. Transformarea este evident in momentul in care pasii sunt adusi la nivel de plutire. Traseul este de cele mai multe ori greu, tot profesorului revenindu-i sarcina de a gasi cai de revigorare in momentele grele de modelare. Progresiva rafinare a elevului care cauta performanta se poate face doar intr-un liceu specializat. Aici scolile private isi pierd ”competenta”, nefiind capabile sa acorde zilnic programul intensiv la care trebuie conectat elevul, si nici sa asigure cumulul de stiluri de dans cu care elevul trebuie sa se “imprieteneasca”. Daca nu iti asumi aceste limite ca scoala, atunci valoarea nu este o preocupare principala. Demersul catre frumusetea dansului poate sa se declanseze in scolile private , dar devine prioritate in liceele de specialitate.

 

inperspectiva.ro

 

Scoala de balet romaneasca

La intervale mari de timp, apar intrebari despre scoala de balet romaneasca, reperele oprindu-se undeva in timp. Competenta profesorilor este deseori modificata. Pozitia lor este aproximata in functie de valoarea generatiilor, generatii simtitor modificate de numarul din ce in ce mai mic de absolventi. Cunosc aproape toti profesorii scolilor de balet, private si de stat,  si pentru multi dintre ei port o rafinata consideratie.

 

 

Cursantii dumneavoastra. Performante.

Conceptul tinuta prin dans”este fondat pe principii pur estetice, care par sa valoreze mai mult decat orice alta virtute. Unii parinti care aleg sa-si indrume copiii catre acest domeniu, gandesc ca pot sa dobandeasca abilitati care dainuiesc vesnic. Altii, inteleg ca trasaturile se ordoneaza in timp si ca inscrierea la aceste cursuri este un proiect de lunga durata. Baletul reprezinta emblematica alegerilor in materie de optionale cu varste cuprinse intre 4 si 8 ani. Relatia cu baletul incepe undeva spre patru ani. Curios din fire, copilului ii place sa fie surprins de nou. Reactiile lor reprezinta repere pentru profesorii atenti la deplasarea lor dintr-o zona urbana catre una artistica. Profesorul stabileste in prima faza, coduri de identificare a miscarilor bratelor si picioarelor, pasi simpli. Planul acesta se extinde in timp. Studiul aprofundat al miscarilor face selectia intre cei care prefera conceptual “tinuta prin dans” si cei care se inhama la travaliul pe care il presupune experienta dansului.

Aspectul dinamic al scolii este dat de performantele elevilor, masurate in concursuri nationale si internationale. Nu mizez foarte mult pe rezultatul acestor concursuri (deocamdata). Este foarte important nivelul de la care plecam. Miscarile, aceste sunete nearticulate, se cizeleaza in timp. Multi parinti gandesc prin prisma rezultatelor si astfel se inchid uneori usi imposibil de deschis. Concursurile artistice nu se pot compara cu alte tipuri de verificari.Utilizam moduri diferite de gandire, stimulam simturi si le adaptam artistic. De multe ori am gandit ca ar trebui sa apelam la un reglator de emotie, caci nu in putine situatii, evolutia pe scena se clatina datorita acestui factor.

Rational si emotional m-am bucurat cand mi-am regasit elevii printre castigatori. S-a intamplat de multe ori. Au fost momente emotionante, carora le confer valoare. Continui sa construiesc alaturi de cei care ma aleg, din atatea scoli de balet, mentalitati de dansatori, judecati de valoare. Elevii pe care ii pregatesc au in general varste fragede, dar cu o forta a imaginatiei de care ma ajut mult.

Sunt doar la un pas (de dans) de inceputul unei noi stagiuni cu sensuri noi. Astept sa-mi revad elevele, sa reluam studiul si interesul pentru dans. Sensuri infinite ale miscarilor pot sa depaseasca bariere permeabile ale comunicarii

 

 

Epilog

Inevitabil, vine un moment, si de cele mai multe ori intr-o profunda cunoastere a mecanismului baletului, cand se inchide aceasta bucla. Probabil, ramai cu o nevoie irepresibila de a dansa.

Cred ca ultimul capitol trebuie sa fie foarte greu..

Bineinteles, poti sa ramai in interiorul dansului, exploatand pedagogia. In momentul retragerii, balerinul se afla la jumatatea vietii (40 ani?), o varsta care nu mai corespunde cu scena, dar la care poti antrena si promova alte generatii.Vorbesc din punctul meu de vedere si simt ca nici la acea varsta nu voi putea epuiza sensurile dansului. Probabil ca scena iti ofera o anume stare, pe care odata cu retragerea, in pofida oricaror stradanii, nu o mai poti regasi.

Baletul apartine sufletului meu, care poseda emotie si dragoste in modul cel mai pur.

 


inperspectiva.ro

inperspectiva.ro