NATURA


inperspectiva.roBiolog dr. Camen Petronela Comanescu 

Gradina Botanica ”D. Brandza” a Universitatii din Bucuresti

Educatia despre plante e tot educatie ecologica, inveti sa protejezi natura

 

 

 

Ati ales sa lucrati in Gradina Botanica?

Cred ca trebuie sa incep cu, sa zicem, o povestire. Totdeauna trebuie sa ai grija  cand iti doresti ceva, ce-ti doresti…pentru ca in facultate  fugeam primavara de la cursuri ca sa stau langa ghioceii din Gradina Botanica sa-i admir. Intotdeauna ma asezam pe aceeasi banca intr-o anumita zona si ma gandeam cat de fericiti sunt oamenii care lucreaza aici si au grija de acea zona. Si, conform acelei vorbe, au trecut anii de facultate si am avut sansa sa ajung aici si bineinteles si sa am grija de acea zona cu ghiocei. Deci e real ca poti sa-ti doresti ceva si sa se implineasca.

Cand am calcat prima oara in gradina nu mi-as fi inchipuit ca se poate implini visul acesta, intotdeauna mi s-a parut , asa cum spun si prietenii, jobul ideal, sa lucrezi in aer liber, sa asculti pasarile si sa faci ceea ce-ti doresti in primul rand, sa lucrezi cu placere si cu pasiune.

 

inperspectiva.ro

 

Cu ce se ocupa educatia ecologica?

Studiind alte gradini botanice, de peste hotare,mi-am dat seama ca ne lipseste ceva si anume educatia ecologica. Poate ca lucrurile se faceau intr-o anumita masura, prin acele tururi ghidate sau acele desene pe asfalt de 1 iunie, dar nu la nivelul la care se facea in strainatate si atunci m-am decis sa incerc si aceasta cale.

Noi cei de aici, am incercat sa lucram mai ales cu copiii de gradinita si de scoala primara si am descoperit in primul rand ca poti sa educi parintii prin intermediul copiilor si acesta este un lucru foarte bun pentru ca multora de varsta mea le lipseste acest simt de raspundere fata de natura, iar copiii au posibilitatea sa aduca in vizor faptul ca  natura e importanta si trebuie sa avem grija de ea. Sincer, imi tresare sufletul si parca ma sugruma cineva cand vad ca se arunca o hartie pe jos. Incerc si pe copiii mei si pe alti copii sa-i fac sa inteleaga ca natura e importanta. Chiar am avut succes. Am lucrat cu gradinita de langa blocul meu un proiect de un an de zile. Am avut o mica sera in curte, i-am invatat de la a pune samanta pana la a planta acea  planta obtinuta din samanta in gradina. Stau foarte mult cu copiii in fata blocului unde avem verdeata si la un moment dat chiar fiica mea a inceput sa rupa niste frunze dintr-o tufa, iar un baietel din bloc cu care facusem la gradinita aplicatiile proiectului si le explicasem ca si pe ele le doare si ca nu e bine sa rupi frunzele, s-a dus si a certat-o si i-a spus: “tie ti-ar placea sa-ti smulga cineva un brat?, de ce rupi frunza?”. Deci e un succes si ei pot spune acelasi lucru nu numai copiilor din jurul lor, ci si parintilor daca vad ca fac lucrurile acestea. Asa ca mi-a placut din ce in ce mai mult aceasta cale si am incercat sa dezvolt si un program, am incercat sa gasesc niste activitati care sa–i incante si sa se faca mai mult in aer liber.

Programul se numeste “Scoala naturii”este de sapte ani si este de succes .Vin foarte multi copii…

Am pornit de la aceste activitati, am facut acest program, dar avem si parteneriate cu alte scoli sau gradinite sau avem evenimente.Pe langa expozitii avem si ateliere cu copii, avem diverse activitati care tin de educatia ecologica. In cadrul activitatilor lucram cu fise de lucru, facem tot felul de observatii si ca sa fie si mai si, in ultimii doi ani am deschis si doua spatii speciale pentru copii, doua proiecte, prin obtinere de finantare. Ulterior si studentii voluntari ai asociatiei Team Work ne-au ajutat  pe rand sa facem aceste proiecte. Primul s-a numit “Gradina bunicii”, iar al doilea “Gradina copiilor”.

In primul proiect am observat ca multi copii nu stiu cum arata legumele, cum arata fructele, si nici atat ca ele cresc pe plante. Ii intrebi unde creste cine stie ce fruct, ei spun ca in supermarket. Copilul  l-a luat  din supermarket, din lada, nu a fost in gradina, nu l-a cules in viata lui. Sunt foarte multi care traiesc in Bucuresti si nu au sansa poate sa aiba bunici la tara, n-au sansa ca parintii sa-i duca undeva sa le arate asa ceva. Aceste activitati au fost de foarte mare succes, dar nu numai pentru copii, ci si pentru parinti, pentru ca sunt foarte multe legume pe care si parintii le cunosc, dar nu stiu cum cresc pe planta. Am intalnit o doamna care a spus ca a nu a avut sansa in patruzeci de ani sa culeaga rosia de pe planta. Si sunt foarte multi asa. Aici au putut sa vada, sunt puse pe categorii. De exemplu o patratica numai cu rudele verzei: conopida, broccoli, varza alba, varza creata, varza rosie, gulie rosie, alba sau uriasa. Sau rudele fasolei…Toata lumea stie de fasole si mazare, dar exista si bob, soia, naut …ei nu prea stiu si de aceea nici nu se consuma pentru ca nu se cunosc.

In cadrul proiectului, pe langa activitatile de organizare a zonei, am avut si activitati de educatie ecologica si la un moment dat de “Ziua Biodiversitatii”, in mai, copiii au venit aici cu parintii, noi le-am aratat plantele aromatice in special, si cateva plante medicinale. Am avut un joc in care, dupa ce le-am aratat plantele, ii legam la ochi si le dadeam sa le pipaie. Ei urmau sa numeasca planta, dupa pipait, miros si gust. La un moment dat le-am aratat oregano. Cum sa tina minte oregano?...Mai ales ca nu multi consuma asa ceva. Atunci ne-am adus aminte ca o mananca des pe pizza fara sa stie. Si atunci un copil, cand a inceput sa miroasa si sa pipaie, a zis ca este planta de pizza. Copilul va tine minte ca este o planta aromatica care se pune pe pizza. Parintii au fost foarte incantati, pentru ca nu toti cunoasteau plantele aromatice. De exemplu, le-am dat fenicul, lumea la noi nu prea cunoaste feniculul si atunci le-am aratat marar si fenicul. Toata lumea a zis ca feniculul e marar, dar daca-l mirosi e clar ca miroase altfel.

Pentru ca am avut succes si chiar am luat premiu special pentru cel mai original proiect din acest program, programul “Spatii verzi”, in al doilea an am depus un alt proiect: “Gradina copiilor” si am obtinut o noua finantare. Care a fost ideea acestei gradini…un spatiu special amenajat pentru educatia ecologica. Daca ploua, noi avem deja un spatiu amenajat in interior pentru copii, dar ne-am gandit ca ar trebui sa existe si un spatiu special amenajat in aer liber. Am ales locul intr-o zona care nu era amenajata de multa vreme si am facut un design mai special, am aranjat spatiul sub forma unei plante gigant. A iesit un lucru extraordinar. Spatiul a avut mare succes pentru ca sunt foarte multe fise informative in care copiii pot sa cunoasca tipuri de frunze, ce se intampla in frunza, ce e floarea, cum arata floarea, tipuri de  fructe.

O alta cale a fost lucrul cu persoane cu dizabilitati si am lucrat cu persoane nevazatoare. Am lucrat foarte bine si ne intelegem foarte bine, unii dintre ei eu venit de mai multe ori. Tema de lucru a fost descoperirea lumii plantelor cu ajutorul simturilor. Prima oara am lucrat pe tipuri de frunze, cum sa descrii o frunza, cum poti sa-ti dai seama de la ce planta este acea frunza, apoi am lucrat pe fructe. Au fost foarte incantati pentru ca pe unele dintre fructe le puteau gusta.

Parintii uneori descopera ca si unele legume sunt fructe, pentru ca legume, legume, dar din punct de vedere a partii plantelor este un fruct , ardeiul, rosia, vanata sunt fructe…

Copiii sunt foarte incantati, dar si adultii. De exemplu la evenimentul “Culorile toamnei “am avut un atelier de realizat diverse animale sau lucruri din legume si fructe. Am observat un parinte care nu s-a miscat o ora de pe scaun… si la un moment dat erau la masa mai multi parinti decat copii.

 

inperspectiva.ro

 

Va propuneti o diversificare a acestor programe?

Noi incercam sa ne dezvoltam din ce in ce mai mult, s-a pornit de la niste simple activitati, apoi totul s-a ramificat.  Sunt mult mai multe cai de a face educatia ecologica.

Activitatile din cadrul proiectului “Scoala naturii” sunt de tipul: ”botanica din farfurie”, “botanist pentru o zi”, “de ce au plantele nevoie  sa creasca?”, deci sunt niste teme. Aceste teme se pot varia printr-un telefon sau printr-un email in care exista o cerinta pentru o anumita tema, cu o programare in prealabil ca cineva din Gradina Botanica sa se ocupe de acea activitate.

Mai exista activitati de tip atelier ce au loc in cadrul unor evenimente bine stabilite, adica, in cadrul evenimentului” Flori de Florii” ce are loc in weekendul Floriilor, in cadrul evenimentului “Culorile toamnei” ce are loc in octombrie. Ele sunt afisate pe site si la poarta Gradinii Botanice.

Cele doua spatii “Gradina bunicii” si “Gradina copiilor “se pot vizita tot timpul si fara un ghid in prealabil pentru ca  toate plantele sunt etichetate, Noi asteptam si de la cei care sunt interesati sa ceara, nu numai sa astepte sa primeasca, pentru ca daca un profesor isi doreste sa faca ceva cu copiii, noi il ajutam. Intr-un weekend o profesoara a venit cu un grup de zece copii si dupa ce ne-am plimbat prin muzeu si prin sere a vrut  sa facem si un atelier. Am facut, ca de 1 martie, niste felicitari cu plante presate. Plante pe care le-au lipit copiii, au fost tema de lucru.

Educatia despre plante e tot educatie ecologica, inveti sa protejezi natura, pentru ca am descoperit ca unii nu stiu sa dea definitia naturii. Sunt multi copii care stiu foarte multe cuvinte, dar nu stiu ce sensuri au acele cuvinte. Ei le folosesc doar ca le-au auzit.  Intr-o zi intrand in muzeu cu copiii, le-am explicat ca muzeul Gradinii Botanice nu este un muzeu botanic si acolo pe langa plante, sunt si animale. Le-am explicat ca intr-un muzeu cu plante nu poti sa pui numai plante, pentru ca asa cum tu locuiesti intr-o casa in care ai mobila, asa si plantele nu traiesc singure in casa, ci impreuna cu oamenii si animalele si este normal sa se vada legatura intre oameni, animale, plante si mediul inconjurator. Trebuie sa le explici pe intelesul lor ca oamenii care iubesc natura si plantele, le studiaza si incearca sa le protejeze. Munca noastra de botanist reprezinta dragostea noastra pentru natura si pentru plante. De aceea vrei sa stii cat mai multe despre ele si sa le studiezi. Le spun, ca exemplu, de ce am facut acea “Gradina a Copiilor”… pentru ca in momentul  in care ai un prieten vrei sa stii mult mai multe despre el si nu poti sa stii ce-i place si daca e bolnav , daca nu-l studiezi bine. Ne plimbam prin “organele plantei”, ca sa stim din ce e formata o  planta, ce rol are fiecare parte a ei si asa e mult mai usor sa inteleaga prietenia asta. Cred ca e importanta si pasiunea celor care fac aceasta educatie ecologica, eu cred ca lucrurile astea nu s-ar fi putut face fara sa iubesti.

Este pacat ca multi nu pretuiesc. De exemplu este o zona careia noi ii spunem “ramificatia plantei” unde am pus bancute din lemn, si asta  pentru ca acolo ii putem strange pe copii sa stea jos, sa ne asculte, sa discutam. Am incercat sa le explicam ca nu este un spatiu de joaca. Chiar daca pare un spatiu de joaca, este un spatiu de educatie, in care educatia se face prin joaca.

Noi, cei care lucram la Gradina Botanica, o facem din pasiune si ne dorim ca publicul nostru sa fie la fel de incantat ca si noi.

 

inperspectiva.ro

 


www.gradina-botanica.ro